Medlemsprofil: Markus Dernvik

2014-03-18 Kommentarer: 0 st

På kettlebellcenter har vi en unik härlig blandning av tränande och idag tänkte undertecknad bjuda på en intervju med Markus Dernevik! Enjoy!

Namn: Markus Dernevik

markus

Ålder: 46

Yrke: ingenjör, konsult, ofta inom fordonselektronik

Familj: Min fru Encarna, och två söner, 9 och 12 år.

Idrottsbakgrund:
Boxning som tonåring, provat på att tävla inom boxning, kick- och taiboxning. I lite mer mogen ålder så har jag med oregelbundna intervaller tränat escrima och BJJ.

Tränande år: Periodare under många år.

Kan du berätta lite kort om dig själv, vad har du för träningsbakgrund och tidigare träningserfarenheter?
Jag har som sagt tränat i perioder och varit inaktiv i perioder. Dessutom har jag dragits med övervikt sedan ca 25 års ålder. Nu känner jag att jag trivs ganska bra med mina resultat och min aktivitetsnivå, och hoppas upprätthålla det hela vägen.

Utanför gymmet – vilka aktiviteter ägnar du dig åt då?:
Jobba, skjutsa till skolan, göra läxor med ungarna, fredagsmysa med familjen. Hinna med livet.

Hur tränar du idag och varför?
Jag bygger och underhåller basstyrka med Wendlers 531 (http://www.t-nation.com/free_online_article/sports_body_training_performance/how_to_build_pure_strength).  Där är progressen långsam, månad för månad, men metodiskt. Jag har heller inte bråttom. Sedan lägger jag till komplementövningar i linje med de mål jag har för tillfället. Just nu kettlebell press, pistol squat och pull-ups.

Hur hittade du till Kettlebellcenter?
Mina träningskompisar (Hej Erik, Johan, Tommy!) plågade mig med fysträning med kettlebell, och jag hatade varje minut av det. Sedan, efter ett par månader, knäppte det till och jag tyckte plötsligt det var roligt och köpte min första kettlebell. Ytterligare senare hittade jag KBCs introkurs och fastnade.

Vilka är dina mål, drömmar och planer med din träning?
Träning har blivit en hobby, och huvudändamålet är att ha roligt på vägen. Sedan hoppas jag behålla lite muskelmassa lite längre upp i ålder än vad jag hade gjort utan träning. På kortare sikt brukar jag sätta upp specifika prestandamål jag vill nå.

Har du någon favoritövning och vad är det som är speciellt med den?
Jag har en hat-lista med övningar jag ogillar (utfallshopp, renegade rows och KB enbensmarklyft), men ingen speciell favorit. Just nu är jag fascinerad av de tekniska utmaningarna med sittvändning.

Har du någon ”skill” du tycker att du är extra bra på?
Jag har inga skills. Möjligtvis börjar jag få tillbaka flytet i att hoppa rep. Relativt sett så är mina starkaste övningar press över huvudet och marklyft.

Finns det någon speciell träningshändelse som är extra minnesvärd, kanske ett personbästa eller någon annan utmaning?
RKC-helgen (2013) var intensiv, lärorik, och mycket rolig. Det är också positivt att ha ett så specifikt tillfälle att träna inför.
Sedan är det mycket tillfredställande varje gång man förbättrar sitt PR i någon grundövning, som t.ex. marklyft.

Vad får dig motiverad till att träna?
Jag behöver inte motivation för att träna. Det är snarare mitt flyktbeteende. För mycket jobb, konflikter, bekymmer? Då går jag och tränar istället.

Om du skulle vara en superhjälte – vem skulle du vara då eller vilken skulle din superkraft vara?
Svåraste frågan. Antingen Peter Parker eller Deadpool

Hur belönar du dig själv efter att ha uppnått ett mål/kört ett tufft pass eller träningsperiod?
Ett uppnått mål är belöning i sig. Då brukar jag fundera på nya mål. Ett bra pass eller träningsdag som lett framåt kan förtjäna en belöning. Många av mina belöningar har alkohol i sig.

Vilka 3 låtar är ett måste i en bra träningsplaylist?
Avery Watts – A Cut above, Prodigy – Diesel Power, och Bloodhound Gang – I hope you die är exempel från min lyftar-lista på spotify

Vilka 3 prylar har du alltid i träningsväskan?
Styrkebälte, hopprep, krita

Vilka 3 personer skulle du extra gärna vilja bjuda in på ett pass på KBC?

Min fru Encarna. Mina klena kompisar Erik och Johan som tvingade på mig kettlebells från början.

Vilka tips vill du ge någon som ännu inte kommit igång med sin träning men är sugen på att komma i bra form?
Hitta något som du tycker är roligt, och där du dessutom kan mäta framstegen. Hitta gärna någon typ av social gemenskap i träningen.

Vad är speciellt med att träna på KBC?
En väldigt välkomnande miljö där alla är så tekniskt duktiga att man lär sig något nytt varje tillfälle.


Lägg till en kommentar

Your email is never published nor shared. Required fields are marked *


Top